Son yıllarda hızla artan e- scooter kullanımı kazaları da beraberinde getirdi. Yaşanan kazaların ardından araç ve scooter kullanıcılarının nelere dikkat etmeleri gerektiği konusu önem kazandı.
Elektrikli scooter kullanımı büyükşehirlerde başta olmak üzere son yıllarda yaygın bir şekilde kullanıma girdi. Diğer taşıtlara göre daha çevreci ve sürdürebilir bir yapıya sahip olan scooterler büyük kazaları da beraberinde getiriyor. Bu kazalar scooterlerle yapılan aşırı ve kontrolsüz hızdan ya da taşıt sürücülerinin ve yayaların dikkatsizliğinden meydana gelirken, çoğu zaman da ağır yararlanmalara ve ölümle sonuçlanan kazalara neden oluyor.
Yaşanan kazalarda meydana gelen ölümlerle gündem olan elektrikli scooterler en son Antalya’nın Muratpaşa ilçesinde üniversite sınavına hazırlanan lise son sınıf öğrencileri Mahmut Yağız Balcı ile Ada Kayahan’ın hayatlarını kaybetmeleri sonucu tekrar tartışılmaya başlandı.
Tartışmalar üzerine açıklama yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, scooterlerle ilişkin olarak, “Tedbirlerimizi, denetimlerimizi ve kurallarımızı daha da geliştireceğiz” ifadelerini kullanmıştı.
Scooter kazalarının ve güvenliklerini sağlamak için İBB Ulaşım Daire Başkanlığı tarafından da yeni önlemler alınmıştı. Bu önlemler; elektrikli scooterlara saatte en fazla 25 km hız yapma kısıtlamasının getirilmesi, 15 yaşından küçüklerin trafikte elektrikli scooter kullanamaması, elektrikli scooterlerin yaya yolunda sürülmemesi ve ayrıca azami hızı 50 km ve üzeri olarak belirlenen karayollarında da araçların kullanılmaması şeklindeydi.
Kullanıcılar Scooterler İçin Yol Olmamasından Şikayetçiler
Alınan tedbirlere rağmen, endişeli olduklarını ve derslere yetişmek için scooter kullandıklarını söyleyen Akdeniz üniversitesi öğrencileri,Azat Ataş ve Enes Elmahan,yaşanan kazalardan dolayı tedirgin olduklarını belirttiler. Ataş, “scooter için uygun yollar yok” Elmahan, “araba sürücüleri scooter kullanıcılarına dikkat etmiyorlar” şeklinde konuştu. Kazalara ilişkin açıklamalarda bulunan vatandaşların çoğu, okula ya da işe daha hızlı gitmek için scooter tercih ettiklerini söylüyor
Derslere yetişmek için scooter kullandığını ve olan kazalardan sonra endişeli olduğunu söyleyen öğrenci Azat Ataş, “Çoğu zaman otobüslerin geliş saati ders saatlerimle çakışıyor, derslere yetişmek için scooter kullanıyorum. Yolda dikkatli olmaya çalışmama rağmen, scooter için yolları olmaması her seferinde beni endişelendiriyor” dedi
Antalya’da olan scooter kazlarından sonra artık scootere binmeye korktuğunun dile getiren öğrenci Enes Elmahan, “kaldırımlarda scooter yolu yok. Mecburen bende ana yolda sürüyorum, sürücüler dikkat etmiyor” şeklinde konuştu.
Şentürk, “Scotter Kazalarının Nedenleri Kurallara Uyulmaması”
Scooter kazaları ve önlemleri hakkında Akil Haber Ajansı’nın sorularına yanıt veren elektrikli scooter girişimcisi ve Gez Mobiltiy kurucusu Kutlu Çağan Şentürk, “Kazaları en aza indirmek için; scooterlere karşı araba kullanıcılarının dikkatli olması, bisikletlerde olduğu gibi kask giyilmesi, scooter kullanıcıların bilgilendirilmesi ve toplum olarak kuralları dikkatli olunması gerekiyor” dedi.
Scooter ile bisiklerin trafik yönetmeliğince aynı araç gibi kabul edildiğini söyleyen Şentürk, “Şehir içi yollarda arabalara göre öncelikleri var ve taşıt yolunda gitmeleri gerekiyor kaldırımdan değil. Fakat arabalar genellikle bu kuralları bilmedikleri için bisiklet ve scooterleri sıkıştırıyorlar. Bize ciddi bir kaza gelirse genelde bu yüzden veya yine şehir merkezinde arabaların normal hız sınırlarının üstünde kullanılmasından geliyor” diye ifadede etti.
Antalya’da yaşanan kaza ile ilgili değerlendirmede bulunan Şentürk, “Antalya’da 2 gencin hayatını kaybettiği son olayda bile 70 km hız limiti olan yerde 140 km hız ile giden arabanın scootera çarpması örnek verilebilir” dedi.
Scootere iki kişi binmenin ikinci en yüksek kaza nedeni olduğunu belirten Şentürk, “Bunun dışında her ne kadar hepimiz kuralları bildiğimizi düşünsek veya bilsek bile bazen uymuyoruz” ifadelerini kullandı.
Scooter Kazaları İçin Nasıl Önlemler Alınabilir?
Şentürk, bisiklette olduğu gibi kask takılmasının geceleri ise reflektör yelek giyilmesinin önemli olduğunu böylelikle kazalardan korunabileceğini söyledi.
Scooter kazalarını önlemek için kendi tarafımızda genelde scooter kullanıcılarını bilgilendirici etkinlikler düzenlediklerini belirten Şentürk, “kazalardaki asıl sorun şehir içindeki araba kullanıcılarının dikkatsizliği olduğunu” söyledi.
Şentürk sözlerine, “Kazaları önlemek için bütün dünyada artık nerdeyse standartlaşan projeler var. Mesela İngiltere, Bulgaristan, Fransa ve birçok Avrupa ülkesinde olduğu gibi şehir merkezlerinde arabaların yasaklanması ve sadece bisiklet, scooter, yayaların olduğu ortamlar oluşturulmalı” diyerek devam etti.
Şentürk ayrıca: “Yine birçok modern şehirde olduğu gibi ana yollarda da scooter yolu yapılmalı, bu önerme scooter sürücülerini bilinçsiz araba sürücülerinden bir nebze daha iyi koruyacaktır. Trafik polisleri de her zaman denetim yapılmalı ve scootere iki kişi binenlere ceza kesilmeli” önerilerinde bulundu.
Ters Çizgi Önerisi Şart
Şentürk, scooterler için özellikle trafiğin aktığı noktalarda belediyenin ve karayollarının mutlaka ters çizgi uygulaması yapması gerektiğini belirterek, “Trafik akışının ters yönden gelmesi ve bu sayede karşıdan gelen aracı görmesi gerekiyor ki, gelen aracı görsün ve kendini güvence altına alsın. Fakat bu sadece bisiklet yolu yapılmışsa mümkün olabilir” dedi. Şentürk sözlerini “scooter kullanıcısı her an anlık hata yapabilir. Asıl önemli olan sürücülerin onları görüp güvence altına alması lazım” şeklinde sonlandırdı.
Haber: Mekin Coşkun
Son güncelleme: 17.03.2023 01:44:45