2019 yılında başlayıp tüm dünyayı derinden etkileyen Covid-19 pandemisi insanların hayat şekillerini ve tüketim kalıplarını değiştirdi. Çalışma hayatının eve taşınması geleneksel alışverişin sanal ortama yönelmesine sebebiyet veriyor. E-ticaret, özellikle bu dönemde insanların ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir platform haline geldi.
Ticaret Bakanlığının kurduğu Türkiye ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) verilerine göre, Teknoloji ve internetin kullanımıyla 2020 yılındaki e-ticaret yüzde 66 artarak 226.2 milyar TL’ye yükseldi. E-ticaretin 138 milyar TL'sini kartlı ödemeler, 80 milyar TL kadarını havale ile ödeme, 7 milyar 400 bin TL'sini ise kapıda ödemeler oluşturuyor.
Geleneksel alışveriş mağazaları pandemiden kötü etkilenerek iflas eşiğine geliyor. Bu dönemde internet satışı yapan kişiler özgün fikirler üreterek satışlarını arttırıyor. Salgın döneminde internet üzerinden alışverişin en çok market ürünlerinde yapıldığı görülüyor. Yiyecek sektöründeki sepetlerde ise ortalama alışveriş tutarı 35-50 TL arasında.
E-Ticaret Kullanıcı Sayısı Türkiye’de 1 Milyon 115 Bini Aştı
E-ticaret bilgi platformunu kullanan kişi sayısı 1 milyon 115 bini aştı. Tüketicilerin ağırlıklı yaş ortalamasını 24 ila 35 yaş arası katılımcılar oluşturuyor. Türkiye’de e-ticaret ile uğraşan işletme sayısı 256 bin 861’e yükseldi. Bünyesinde birçok markayı birleştiren aracı hizmet satış yapan işletmeler ise 572 bin 582 işletmeye kazanç sağlıyor. Pandemide e-ticaret verilerine bakıldığında yüzde 43’le en çok İstanbul’un aktif olduğu görülmekte. Sipariş talebi yoğun olan iller ise büyük şehirlerden İstanbul, Ankara ve İzmir... Devam eden verilerde alışverişte cinsiyet profilinin yüzde 42’sini kadınlar, yüzde 58’ini erkekler oluşturuyor.
Türk Tüketicilerden Nitelik Talebi
2020 e-ticaret satışlarında yüzde 129 artışla, beyaz eşya ve küçük ev aletlerinde yükseliş görülürken, yüzde 46 ile en yüksek oranda iade ve iptal talebi isteği de görülüyor. Yeni dönemde fiyat-performans konusunda performansın daha ön planda olduğu görülmekte, tüketicilerin yüzde 60’ı kaliteli ve güvenilir ürünler için daha fazla ücret ödemeyi tercih ediyor. 2019 yılı toplam e-ticaret harcama analizlerinde ise yüzde 85’i yurtiçi harcamalardan oluşurken; yüzde 6 oranda da yurtdışı harcaması yapıldığı görülüyor. Sanal alışverişte ise ticaret hacminde perakende artış oranı yüzde 64’e ulaşıyor. Bu verilere karşın hava yolları, seyahat taşımacılık, konaklama, eğlence ve sanat sektörlerinde 2019 yılına göre yüzde 46'ya varan düşüşler göze çarpıyor.
ETBİS verilerinde alışveriş sepetinde ortalama fiyat 98 lira 50 kuruş olarak hesaplanmakta. Vatandaşların yüzde 63'ü internet alışverişlerinde mobil uygulama, yüzde 25’i web, yüzde 12’si ise web mobil kullanmayı tercih ediyor. E-ticaretin günlere göre dağılımında ise pazartesi-perşembe günlerinde sipariş talebinde artış yaşanıyor. 2020 kasım ve aralık ayında artan veriler göstermektedir ki e-ticaret tüketiciler için daha hızlı ve pratik olması açısından ve sosyal mesafenin sağlanması durumundan daha kullanışlı bir alışveriş deneyimi sağlıyor.
Haber: Hava Topal
Son güncelleme: 12.03.2023 23:44:27